A było już tak pięknie …
25 stycznia 2023 roku sejmowa Komisja ds. Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przekazała do Sejmu sprawozdanie o pilnym rządowym projekcie Ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw oraz niektórych innych ustaw, wraz z wnioskiem o jego uchwalenie.
Projekt ustawy (druk 2973) w art. 10 zakłada nowelizacje przepisów Ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz. U. poz. 2243 i 2687).
Projekt zmienia m.in. definicję „umowy sprzedaży energii elektrycznej” i „ceny rynkowej” „uszczelniając” zasady dokonywania odpisów na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny (dalej: Fundusz) i nakazując uwzględniania w cenie energii elektrycznej wszystkie dodatkowe rozliczenia pieniężne związane ze sprzedażą tej energii elektrycznej, w tym w ramach umowy związanej ze sprzedażą energii elektrycznej obejmującej w szczególności instrumenty finansowe lub gwarancje pochodzenia w rozumieniu ustawy o OZE, o ile w zależą od ilości lub wartości sprzedanej energii elektrycznej.
Jednocześnie zgodnie z projektem na potrzeby ustalania wysokości odpisu na Fundusz, przy obliczaniu średniej ważonej wolumenem ceny rynkowej sprzedanej energii elektrycznej będzie należało uwzględnić wszystkie dodatkowe rozliczenia pieniężne podmiotów zobowiązanych, wynikające z zapisów zawartych umów sprzedaży energii elektrycznej lub innych umów, w których dodatkowe rozliczenia pieniężne zależą od ilości lub wartości sprzedanej energii elektrycznej.
Dodatkowo projekt doprecyzowuje procedurę przekazywania oświadczeń składanych przez odbiorców uprawnionych w przypadku zmiany sprzedawcy, w tym w przypadku korzystania przez odbiorcę uprawnionego z usług sprzedawcy rezerwowego.
W takiej sytuacji dotychczasowy sprzedawca ma przekazywać nowemu sprzedawcy kopię lub elektroniczną kopię albo w formie dokumentu elektronicznego złożone mu oświadczenia odbiorcy uprawnionego, w terminie 7 dni od dnia zakończenia dostarczania przez niego energii.
Co istotne, jeśli dotychczasowy sprzedawca nie posiada informacji, jaki podmiot będzie nowym sprzedawcą, przekazuje kopię oświadczenia do przedsiębiorstwa świadczącego na rzecz danego odbiorcy usługi dystrybucyjne, które niezwłocznie przekazuje je nowemu sprzedawcy.
Wreszcie projekt usuwa wątpliwości dotyczące okresu, w jakim powinna być stosowana cena maksymalna w przypadku zmiany sprzedawcy. Otóż nowy sprzedawca, który otrzyma oświadczenie odbiorcy uprawnionego od dotychczasowego sprzedawcy lub OSD, ma stosować cenę maksymalną od dnia rozpoczęcia dostawy energii elektrycznej.
Ponadto projekt przewiduje, iż wytwórca energii elektrycznej, który wykonuje jednocześnie działalność w zakresie obrotu energią elektryczną, dokonuje odrębnie odpisu na Fundusz w zakresie wytwarzania, a odrębnie w zakresie obrotu energią.
Zgodnie z projektowaną zmianą, w odniesieniu do wytwórcy wytwarzającego energię elektryczną:
- w jednostce wytwórczej o mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 1 MW lub o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 3 MW, w przypadku gdy wytwórca posiada więcej niż jedną jednostkę wytwórczą, przy czym moc zainstalowana elektryczna żadnej z tych jednostek jest nie większa niż 1 MW lub
- wyłącznie w instalacjach OZE, których łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 3 MW, a moc zainstalowana elektryczna żadnej z tych instalacji nie przekracza 1 MW
– wchodzącego w skład grupy kapitałowej w rozumieniu Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów uwzględniać należy wszystkie jednostki wytwórcze zlokalizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będące we własności, posiadaniu, użytkowaniu lub zarządzie podmiotów wchodzących w skład tej grupy kapitałowej.
Projekt rozszerza również kompetencje Prezesa URE, który może przeprowadzać kontrole zgodności informacji i oświadczeń złożonych w sprawozdaniu składanych przez podmioty zobowiązane ze stanem faktycznym już nie tylko na wniosek Zarządcy Rozliczeń S.A., ale również z własnej inicjatywy.
Ponadto nowelizacja przewiduje nałożenie na sprzedawcę z urzędu, w rozumieniu art. 3 pkt 29 Ustawy Prawo energetyczne, w 2023 roku obowiązku zawarcia umowy sprzedaży albo umowy kompleksowej z odbiorcą uprawnionym.
Niestety, jak to bywa w przypadku naszego Ustawodawcy, nowelizacja jedynie „łata” dziury poprzedniej regulacji, dodatkowo w sposób istotny wpływając na kontrakty zawarte już po dniu wejścia w życie pierwotnej wersji ustawy z dnia 27 października 2022 roku, a także jej późniejszej nowelizacji.
Polscy przedsiębiorcy wciąż zatem nie mogą liczyć na stabilne otoczenie prawne i są wciąż zaskakiwani regulacjami, które niczym kłody rzucane pod nogi zmuszają ich do nagłych i drastycznych zmian w prowadzonym biznesie.
Szkoda…
Autor:
Adwokat Agnieszka Grzywacz